Leer rotsvaste ritmegitaar spelen

Hé, mede-gitarist! AcousticGuitar.com is hier om je te ondersteunen met fantastische artikelen (zoals deze.) Als je het leuk vindt wat we doen, alsjeblieft geef $ 1 (of wat je je kunt veroorloven) ter ondersteuning van ons werk.

Vanaf het maart/april 2022 nummer van Akoestische gitaar | Door Cathy Fink

Ik heb het spelen van slaggitaar altijd erg bevredigend gevonden. Hoewel sommige spelers – en luisteraars – leadgitaar misschien spannender vinden, speelt ritme een enorm belangrijke rol als achtergrond voor het nummer. In een ensemble-context kan de slaggitaar de hele groep aandrijven, terwijl hij in een solo-setting als zijn eigen band fungeert. De waarde van het oefenen van slaggitaar kan niet worden overdreven. ‘S Werelds beste spelers doen het, en een ijzersterke ritmespeler worden met geweldige timing, klank en variatie van technieken is een waardig doel voor elke gitarist. In deze les zal ik je een aantal oefeningen laten zien om dat doel te bereiken, in contexten van country en bluegrass tokkelen tot swingbegeleiding.


Weekly Workout is een serie maandelijkse gitaaroefeningen bestaande uit interessante technische trainingen die je fretting- en plukhandvingers op verschillende manieren zullen laten werken, en bieden muzikale studies die je zullen helpen de toets te visualiseren en te verkennen.


Week een: Boom-Chuck met metronoom

Ik zal beginnen met enkele basisprincipes, zoals het gebruik van een metronoom om je timing te verstevigen. Elke metronoom werkt, of het nu een gratis app is of een ouderwets mechanisch apparaat. Ik gebruik vaak een app op mijn telefoon en luister met slechts één oordopje, zodat ik zowel de klik als mijn spel kan horen.

Begin met een gematigd tempo, zeg 100 bpm. Probeer alleen met gedempte snaren te tokkelen, eerst op de beats 1 en 3 (Voorbeeld 1a) en dan op 2 en 4 (Voorbeeld 1b). Als je eenmaal vol vertrouwen in de maatslag zit, probeer dan de grondtoon (G) en kwint (D) van een G-akkoord te spelen op respectievelijk beats 1 en 3, zoals weergegeven in Voorbeeld 2. Tokkel vervolgens, met alleen neerwaartse slagen, een volledig G-akkoord op de beats 2 en 4 (Voorbeeld 3).

Sluit de week af door basnoten en tokkelen te combineren in wat bekend staat als het basis-boom-chuck-patroon – te horen in country, bluegrass en andere Amerikaanse stijlen – zoals genoteerd in Voorbeeld 4. Nogmaals, gebruik overal neerwaartse bewegingen. Verhoog het tempo geleidelijk tot voorbij 100 bpm en zorg ervoor dat u synchroon blijft met de klik.

Beginnerstip #1
Wees je eigen beste leraar door jezelf op te nemen tijdens het oefenen met een metronoom, echt luisterend of je strak speelt met klikken.

week twee: Country en Bluegrass-ritmes

Deze week krijg je een aantal eenvoudige country- en bluegrass-ritmes op gang. Voorbeeld 5 is gebaseerd op hetzelfde boom-chuck-patroon als de vorige voorbeelden, maar voegt de IV (C) en V (D)-akkoorden toe in de toonsoort G. Blijf die metronoom gebruiken voor deze oefening, evenals de andere in deze les. U kunt proberen eerst de basnoten en tokkelen alleen te spelen voordat u ze combineert. Let op het gebruik van walk-ups – enkele basnoten die van het ene akkoord naar het volgende leiden, zoals te zien is in de herhaling van maat 2, die de G- en C-akkoorden verbindt, en in maat 6, die D en G overbrugt.

Laten we nu een nieuwe draai aan het tokkelen toevoegen: een smaakvolle opwaartse slag op tel 4.5, zoals weergegeven in Voorbeeld 6. Je kunt deze benadering ook op tel 2 gebruiken en de ritmes vrijelijk mixen en matchen. Uitchecken Voorbeeld 7die laat zien hoe het concept werkt op een langere progressie, opnieuw gebaseerd op de I (G), IV (C) en V (D) akkoorden.

Beginnerstip #2
Bepaal je tempodoel voor een ritmepartij en snijd het in tweeën om te zien of je mee kunt spelen. Soms kunnen langzamere tempo’s een uitdaging zijn omdat er zoveel tijd tussen de beats zit, maar je moet langzaam kunnen spelen om snellere tempo’s met een goede timing aan te kunnen.

week drie: 3/4 walsritmes

In de afgelopen twee weken heb je tokkelpatronen geleerd op basis van een dubbele meter, met een even aantal beats. Nu zal ik enkele drievoudige meter-ideeën introduceren, namelijk 3/4 of walstijd. Dit is echt een geweldige danspas, en veel mooie liedjes zijn walsen: “Ashokan Farewell”, “In the Pines” en natuurlijk “The Tennessee Waltz” om er maar een paar te noemen.

Om wat walspatronen te spelen, gaan we naar de toonsoort C majeur en richten we ons opnieuw op de I (C), IV (F) en V (G) akkoorden. (Merk op dat ik in de video een capo op de tweede fret gebruik, waarmee ik de voorbeelden van deze week transponeer naar de toonsoort D.) Zoals getoond in Voorbeeld 8, het basisconcept voor tokkelen is basnoot/tokkelen/tokkelen, allemaal in kwartnoten. Merk op dat elk akkoord een herhalend patroon van twee maten heeft waarbij je een grondtoon bas speelt in de eerste maat en een kwint in de tweede maat.

Om de boel op te fleuren, kun je de opwaartse strums toevoegen die je vorige week hebt geleerd voor het boom-chuck-patroon, terwijl je ook een paar achtste noten speelt voor het baspatroon op elke downbeat, allemaal gedemonstreerd in Voorbeeld 9. Merk op dat deze oefening ook walkups in de walstijd omvat – in maat 4 die de G- en C-akkoorden verbindt, en in maat 8 die helpen bewegen tussen C en G. Merk je dat je de neiging hebt om langzamer te gaan als je aan meer ingewikkelde patronen zoals deze werkt? Boor gewoon alle moeilijke plekken op zichzelf totdat ze comfortabel zijn en stop ze dan weer in de hele oefening.


Krijg dit soort verhalen in je inbox


Beginnerstip #3
Hoe u de plectrum vasthoudt, maakt een verschil in toon, evenals uw techniek en faciliteit. Experimenteer met verschillende posities om te zien wat het beste werkt voor wat je ook speelt.

week vier: Swingritmes

Deze week is het weer tijd voor het verkennen van swingritmes – een heel ander begeleidingsgeluid. De akkoorden die je gaat gebruiken zullen kleurrijker zijn dan in de voorgaande weken, met sexten en septiemen die een jazzy smaak geven. Begin met een eenvoudige I–IV–V–I-progressie in de toonsoort G (G6–C6–D7/A–G6), zoals aangegeven in Voorbeeld 10, een losse pols houden en één akkoord per tel tokkelen. Merk op dat op de G6- en D7/A-vormen een binnenste snaar gedempt wordt door de onderkant van de derde vinger. Deze gedempte noten helpen om swinggitaarbegeleiding (ook wel ‘comping’ genoemd) zijn percussieve, stuwende geluid te geven.

Het leuke van deze stijl is dat het meestal gebaseerd is op akkoordvormen die verplaatsbaar zijn, wat betekent dat ze naar boven of beneden op de toets kunnen worden verschoven, zodat je gemakkelijk dezelfde progressie in verschillende toetsen kunt spelen. Bijvoorbeeld, Voorbeeld 11 verplaatst de vormen in Ex. 10 twee frets omhoog, waardoor de progressie naar A majeur wordt getransponeerd. Let op het gebruik van een alternatieve vorm voor het zesde akkoord (A6). Zoals je deed met boom-chuck-patronen, kun je dingen door elkaar halen door niet altijd volledige akkoorden te tokkelen. Voorbeeld 12 demonstreert een goede mogelijkheid terug in de toonsoort G. Richt gewoon op de laagste snaar op beats 1 en 3 – het maakt niet uit of je ook string 5 en 4 raakt – en tokkel de volledige akkoorden op beats 2 en 4. Zodra je de oefeningen van deze les onder de knie hebt, zult u niet alleen een beter gevoel voor timing hebben,
je bent beter uitgerust om back-upgitaar te spelen tijdens je volgende jamsessie.

Beginnerstip #4
Als je aan swinggitaarritmes werkt, kunnen je handen moe worden, omdat de stijl voornamelijk gesloten stemmen gebruikt en veel demping. Overdrijf het niet! Oefen deze zwaaivoorbeelden vijf minuten per keer, en je frethand zal de vereiste spieren opbouwen voordat je het weet.

Breng het naar een hoger niveau

Hier is een swing-akkoordprogressie die ik heb geleend van Patsy Montana’s “That’s Where the West Begins”, wat een uitdagende oefening is. Het introduceert een aantal chromatische bewegingen, van F#6 tot G6 (klinkend als A6–Bb6, vanwege de capo) en nieuwe akkoordvormen: zowel de negende als de verminderde septiem, vaak gehoord in swing. Bovendien wordt er veel gemuteerd. Oefen dit voorbeeld eerst langzaam, totdat je kunt meezwaaien in het tempo dat ik speel in de begeleidende video.

Cathy Fink is een Grammy Award-winnende multi-instrumentalist gevestigd in de omgeving van Washington, DC. Ze geeft bluegrass- en Americana-gitaar en treedt over de hele wereld op met haar partner Marcy Marxer.

Akoestische gitaar ritme en timing les muzieknotatie blad 2
Akoestische gitaar ritme en timing les muzieknotatie blad 3

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in het maart/april 2022 nummer van Akoestische gitaar tijdschrift.




wekelijkse training - laat je vingers bewegen met een reeks interessante technische oefeningen

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Twentyfourtwelve.nl
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart